1397/08/18 در ساعت 13:29:00

هر بسته بندی غذا یک بیلبورد تبلیغاتی

بر روی بسته بندی غذا تبلیغات رستوران یا فست فود دیده میشود و همه ما حتی اگر بسیار گرسنه باشیم، بی تفاوت از کنار نوشته های تبلیغاتی بسته بندی نخواهیم گذشت

هر بسته بندی غذا یک بیلبورد تبلیغاتی

هر بسته بندی غذا یک بیلبورد تبلیغاتی

هر بسته بندی غذا؛ یک بیلبورد تبلیغاتی!

تصویر اصلی - اهمیت تبلیغات بر روی بسته بندی غذا چیست؟

همه ما تا به حال تجربه سفارش تلفنی یا اینترنتی غذا از رستوران یا فست‌فود را داشته‌ایم و معمولاً سفارشات خود را در بسته بندی هایی دریافت کرده‌ایم. برخی از ما به طراحی بسته بندی غذا هایی که سفارش می‌دهیم، دقت زیادی می‌کنیم و گاهی هم ممکن است هیچ توجهی به آن نکرده و تنها به بیرون آوردن آن از جعبه غذا از آن اکتفا کنیم. معمولاً بر روی بسته بندی غذاها تبلیغات مربوط به رستوران یا فست‌فود دیده می‌شود و همه ما حتی اگر بسیار هم گرسنه باشیم، بی‌تفاوت از کنار نوشته‌های تبلیغاتی روی بسته بندی غذا نخواهیم گذشت. برخی از رستوران‌ها و فست‌فودها حتی طراحی بسته بندی ‌های بسیار جذابی را برای سفارشات خود انتخاب می‌کنند و ترجیح می‌دهند که در تبلیغات بر روی بسته بندی غذای بیرون بر اختصاصی خود خلاقیت‌هایی را به خرج دهند.
اما چرا آن‌ها دست به چنین کاری می‌زنند و از طراحی بسته بندی چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ آیا آن‌ها اهداف صرفاً تبلیغاتی در نوع بسته بندی غذا دارند؟ یا اینکه قصد دارند از این طریق به مشتری خود احترام بگذارند؟ شاید هم همه این اهداف را با هم دنبال می‌کنند! به هر حال از همه این‌ها که بگذریم نمی‌توانیم تأثیر بسته بندی غذای رستوران بر روی مشتری را نادیده بگیریم. اما کدام نوع بسته بندی بهتر است؟ بر روی بسته بندی‌ها چه نوشته‌هایی را باید درج کرد؟ تبلیغات بر روی بسته بندی چگونه باید انجام شود؟ این سؤالات ذهن بسیاری از صاحبان کسب‌وکار را به خود مشغول کرده‌اند و به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم به آن‌ها پاسخ دهیم.

 

پاپک، اختصاصی ترین بسته بندی های مورد نظر شما، از نیازسنجی، طراحی و اجرا را برعهده می گیرد. برای جزئیات بیشتر کلیک کنید.

 

1- با تاریخچه بسته بندی غذا بیشتر آشنا شویم!

با تاریخچه بسته بندی غذا بیشتر آشنا شویم | پاپک طراحی و تولید بسته بندی رستوران و فست فود

تصویر۱ - با تاریخچه بسته بندی غذا بیشتر آشنا شویم

تصور کنید غذایی را که از یک رستوران سفارش داده‌اید، در یک پوست گاو یا یک برگ بزرگ درخت تحویل بگیرید! اگر چه برای همه ما حتی تصور این موضوع هم بسیار خنده‌دار است، اما باید گفت که شکل اولیه بسته بندی در بین انسان‌های گذشته همین گونه بوده است! آن‌ها به ندرت از بسته بندی استفاده می‌کردند؛ چون معمولاً خودشان غذایشان را از محل زندگی‌شان به طور مستقیم تهیه کرده و پس از تهیه نیز در اولین وعده غذایی مصرف می‌کردند. اما به تدریج و با گذر زمان در مواردی که نیاز به بسته بندی غذا احساس می‌شد، بهترین وسیله برای این کار مواد طبیعی همچون برگ درختان، چوب گیاهان و پوست جانوران بود.

به تدریج با ورود به عصر انقلاب صنعتی موسوم به رنسانس، نقش صنایع مختلف در زندگی بشر بسیار پررنگ شد و از آنجایی که نیاز به بسته بندی محصولات مختلف غذایی در جوامع وجود داشت، مهندسان به این فکر افتادند تا بسته بندی‌هایی را در شکل‌های متنوع و از جنس‌های مختلف تولید کنند. سیل انبوه کالاهای تولید شده نیاز به بسته بندی داشت و در این میان مواد غذایی کنسرو شده و طبخ شده نیز جایگاه مهمی را در صنایع بسته بندی به خود اختصاص داده بودند.

بسته بندی‌ های اولیه بسیار ساده بودند و تنها برای نگهداری محتویات خود به کار می‌رفتند؛ در بین نسل‌های اول بسته بندی قوطی‌ ها و حلبی‌ها کاربرد گسترده‌ای داشتند و هنوز هم ما شاهد بسته بندی برخی محصولات مانند روغن، انواع کنسرو و انواع کمپوت در چنین بسته‌هایی هستیم. به تدریج با پیشرفت علوم و شکل‌گیری رقابت تجاری بین فروشگاه‌ها و مراکز مختلف اهمیت موضوع تبلیغات برای انسان‌ها بیشتر شد و متخصصان تبلیغات به این نتیجه رسیدند که می‌توان از طریق تبلیغات بر روی بسته بندی و حتی شکل ظاهری بسته بندی، تأثیر زیادی بر انتخاب مشتری، احساس او و میزان فروش محصول گذاشت.

پس از مدتی پای رشته‌هایی همچون روانشناسی، جامعه‌شناسی، گرافیک و هنر نیز به صنعت بسته بندی باز شد و پیشرفت شگرفی در این صنعت به وجود آمد. امروزه صنایع بسته بندی در دنیا از اهمیت اساسی برخوردار هستند و به جرأت می‌توان گفت که فعالان این حوزه بسته بندی غذای سرد و بسته بندی غذای گرم جزو پردرآمدترین افراد محسوب می‌شوند. در ادامه درباره اهمیت تبلیغات بر روی بسته بندی غذای رستوران و فست‌فود خواهیم پرداخت و به نکات مهم درباره بسته بندی خاص اشاره خواهیم کرد.

2- تبلیغات روی بسته بندی غذا چه اهمیتی دارد؟

هنوز هم درصد قابل توجهی از این رستوران ها و فست فود ها ترجیح میدهند غذای مشتری را در یک بسته بندی نایلون پلاستیکی معمولی قرار دهند و درب آن را گره زده و به مشتری تحویل دهند غافل از اینکه این کار، یعنی عدم استفاده از بسته بندی غذا واقعا تاثیر منفی بر روی مشتری دارد.

با وجود آن که بسیاری از کارشناسان تبلیغات درباره اهمیت بسته بندی و تبلیغات بر روی بسته بندی صدها کتاب نوشته اند و سخنرانی های زیادی را ایراد کرده اند، اما هنوز برخی از صاحبان رستوران یا فست‌فود درباره اهمیت تبلیغات بر روی بسته بندی غذاها و تأثیرات آن بر مشتری تردید داشته باشند؛ بنابراین آن‌ها متقاعد نشده‌اند که بسته‌های شیکی را برای سفارشات خود انتخاب کنند و یا حتی هزینه‌ای را به آن اختصاص دهند.

هنوز هم درصد قابل توجهی از این افراد ترجیح می‌دهند غذای مشتری را در یک نایلون پلاستیکی معمولی قرار دهند و درب آن را گره زده و به مشتری تحویل دهند غافل از اینکه این کار واقعا تاثیر مثبتی بر مشتری ندارد! به هر حال ما در این مقاله اهمیت این موضوع را به خوبی توضیح خواهیم داد تا جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای باقی نماند.

در این بخش به تفکیک اهمیت تبلیغات روی بسته بندی ظروف غذا هم از نظر اهمیت برای مشتریان و هم از نظر اهمیت برای صاحبان رستوران و فست فود خواهیم پرداخت.

 

2-1- اهمیت تبلیغات بر روی بسته بندی غذا برای مشتریان

در دنیای امروز دیگر مسئله اصلی فروش غذا نیست! بلکه رقابت تنگاتنگی بین مراکز عرضه غذا در جلب توجه مشتریان وجود دارد؛ این روزها چیزی که زیاد است رستوران است و فست‌فود؛ فرقی نمی‌کند که در کدام منطقه زندگی می‌کنید؛ چون به هر حال در نزدیکی شما تعداد زیادی رستوران و فست‌فود وجود دارد که احتمالاً شما برای حداقل یک‌بار همه آن‌ها را امتحان کرده‌اید و در موقعیت‌های گوناگون از هرکدام غذا سفارش داده‌اید و یا تقاضای غذای بیرون بر داشته اید. 

این کار بسیار طبیعی است و تقریباً همه افرادی که با سفارش غذا سروکار دارند، این ایده را به کار می‌بندند. این نکته هم بدیهی است که در نهایت شما از بین آن‌ها یکی را انتخاب خواهید کرد تا برای همیشه به آنجا سفارش غذا دهید؛ اما واقعاً چه عواملی در این انتخاب شما تأثیرگذار است؟ آیا واقعاً نوع بسته بندی غذا هیچ تأثیری بر روی نظر شما ندارد؟ روشن است که پاسخ این سؤال منفی است؛

مطمئناً شما بین رستورانی که سفارش شما را تنها در یک نایلون ساده می‌گذارد و رستورانی که غذای شما را در جعبه بسته بندی غذا یا کارتونی بسته بندی غذای بیرون بر با طراحی منحصربه‌فرد قرار می‌دهد، اولی را ترجیح نخواهید داد! زیرا احساس می‌کنید که رستوران دوم که از بسته بندی بندی غذا  استفاده کرده است با این کار به شما احترام بیشتری گذاشته است و حتی غذاهای آن هم بهداشتی تر هستند.

خنده‌دار است؛ اما احتمالاً شما این احساس را هم دریافت خواهید کرد که غذاهای رستوران دوم خوشمزه‌تر هم هستند! حتی اگر واقعاً طعم غذاهای رستوران اول بهتر باشد! شما چنین احساسی را دارید چون از ظاهر سفارش خود تأثیر پذیرفته‌اید و نوع بسته بندی غذا ناخودآگاه مفاهیمی را به شما انتقال داده است که این مفاهیم بر روی سلیقه و دریافت‌های حسی شما از غذا تأثیر قابل توجهی گذاشته‌اند. بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت که نوع بسته بندی غذای رستوران بر سلیقه مشتری و وفاداری او به یک رستوران یا فست فود تأثیر می‌گذارد و مشتریان هیچ گاه از کنار این قضیه به سادگی عبور نخواهند کرد. البته این فرآیند در بیشتر موارد به صورت کاملاً ناخودآگاه اتفاق خواهد افتاد.

2-2- اهمیت تبلیغات بر روی بسته بندی رستوران برای صاحبان رستوران و فست‌فود

تبلیغات بر روی بسته بندی غذا | پاپک طراحی بسته بندی غذا

تصویر۲ - تبلیغات بسته بندی برای صاحبان رستوران و فست‌فود چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب یک رستوران یا فست فود هستید و هنوز برای تبلیغات بر روی بسته بندی سفارش‌هایی که به مشتریانتان تحویل می‌دهید، برنامه‌ریزی نکرده‌اید، از شما دعوت می‌کنیم که کمی خلاقانه‌تر فکر کنید!

مطمئناً شما هم به عنوان صاحب یک کسب‌وکار  دوست دارید هر چه بیشتر دیده شوید؛ احتمالاً با دیدن بیلبوردهای بزرگ در سطح شهر این سؤال به طور ناخودآگاه در ذهنتان مطرح می‌شود که اگر قصد تبلیغات برای رستوران یا فست‌ فود تان را بر روی یکی از این بیلبوردها داشته باشید، چقدر باید هزینه پرداخت کنید! یا با دیدن تیزرهای تلویزیونی و یا هر روش تبلیغاتی دیگری که بر روی سطح درآمد شما تأثیر بگذارد؛ متأسفانه بیشتر کسب‌وکارها آن‌چنان بودجه‌ای ندارند که بخواهند برای استفاده از این روش‌های تبلیغاتی بپردازند. پس بیایید از زاویه دیگری به این مسئله نگاه کنیم!

اگر به شما بگوییم قدرت تبلیغاتی هر غذایی که به مشتری سفارش می‌دهید، کمتر از یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ نیست، باور می‌کنید؟! حقیقت آن است که بیشتر صاحبان رستوران به اهمیت بسته بندی غذا پی نبرده‌اند و آن را یک چیز زائد و تشریفاتی می‌دانند؛ ریشه این تفکر از آنجا ناشی می‌شود که آن‌ها تصور می‌کنند مشتری هیچ توجهی به بسته بندی غذا نداشته و پس از بیرون آوردن غذا آن را مستقیم در سطل زباله می‌اندازد! باید گفت که این تصور کاملاً نادرست است.

تصور کنید که مدیر یک شرکت تصمیم گرفته در یک روز کاری به مناسبتی برای پرسنل خود از بیرون غذا سفارش دهد؛ مسلماً این شرکت بین رستورانی با غذاهای دارای بسته بندی شیک و رستوران دیگری با غذاهای قرار داده شده در نایلون، اولی را انتخاب می‌کند! چون به دنبال نشان دادن تصویری بهتر از شرکت برای پرسنل است؛ تصویری مبتنی بر احترام متقابل.

فارغ از این مسئله حالا زمانی را تصور کنید که غذاها با بسته بندی خاص خودشان بین پرسنل توزیع می‌شوند؛ مطمئناً اولین صحبتی که در این میان رد و بدل خواهد شد، مربوط به بسته بندی غذا است؛ به ویژه اگر این بسته بندی شیک و منحصر به فرد باشد و بتواند توجه همگان را به خودی خود جلب کند؛ آن گاه همین چند ثانیه و همین صحبت‌ها کافی خواهد بود تا یک تصویر کاملاً آرمانی از رستوران یا فست‌فود شما در ذهن همه جای بگیرد. آن‌ها حتی ممکن است بر روی بسته بندی غذا به دنبال شماره تلفنی از شما باشند تا در روزهای دیگر بتوانند خود به شما غذا سفارش دهند. همین مثال را می‌توان برای موقعیت‌های میهمانی‌های بزرگ، میهمانی‌های خانوادگی و حتی یک وعده غذایی ساده در یک خانواده نیز ذکر کرد.

بنابراین ایجاد وفاداری در مشتریان و جلب توجه مثبت آن‌ها نسبت به یک رستوران قطعاً منجر به کسب درآمد بیشتر خواهد شد و این اتفاق حتی در کوتاه مدت نیز ممکن است رخ دهد. اما سؤال مهمی که در ذهن شکل می‌گیرد، این است که در بسته بندی رستوران به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در ادامه به توضیح این موضوع خواهیم پرداخت.

 

پاپک، اختصاصی ترین بسته بندی های مورد نظر شما، از نیازسنجی، طراحی و اجرا را برعهده می گیرد. برای جزئیات بیشتر کلیک کنید.

 

پاپک، برای دریافت نمونه های بسته بندی و یا لیوان کلیک کنید.

 

3- یک بسته بندی منحصر به فرد چه ویژگی‌هایی دارد؟

مسئله تنها این نیست که غذای مشتریان در یک بسته بندی شیک و زیبا قرار داده شود؛ بلکه مهمترین هدف تأثیرگذاری بالای بسته بندی بر روی مشتریان است که بتواند منجر به ایجاد نوعی وفاداری و یا یک تصویر مثبت پایدار از رستوران یا فستفود شود.

مسئله تنها این نیست که غذای مشتریان در یک بسته بندی شیک و زیبا قرار داده شود؛ بلکه مهم‌ترین هدف تأثیرگذاری بالای بسته بندی بر روی مشتریان است که بتواند منجر به ایجاد نوعی وفاداری و یا یک تصویر مثبت پایدار از رستوران یا فست فود شود؛ تصویری که بعدها مشتریان را به سفارش دوباره غذا ترغیب کند و به اصطلاح از آن‌ها «مشتری ثابت» بسازد! ویژگی‌های زیادی هستند که می‌توانند یک بسته بندی را منحصر به فرد کنند و ما در ادامه به اختصار برخی از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. 

3-1- حفظ اصول بهداشتی در بسته بندی غذا

اولین و مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید، حفظ اصول بهداشتی در بسته بندی  است؛ فراموش نکنید که مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف بسته بندی حفاظت از غذا است؛ بنابراین هیچ چیز را فدای آسیب دیدن بهداشت غذا نکنید. ممکن است بعضی از بسته بندی‌ها بسیار زیبا باشند اما از نظر بهداشتی نتوانند از غذا به درستی محافظت کنند؛ در نتیجه نباید از آن‌ها استفاده کرد. یک بسته بندی زمانی از نظر بهداشتی مناسب محسوب می‌شود که بتواند از تمام غذا در برابر هوا، آلودگی و میکروب‌ها به درستی مواظبت کند. بنابراین بسته بندی‌هایی که تمام سطح غذا را بپوشانند و در عین خود نیز شامل مواد شیمیایی نباشند، در اولویت قرار دارند.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف بسته بندی حفاظت از غذا است.

3-2- جنس مناسب بسته بندی رستوران

امروزه با پیشرفت صنایع و گسترش استفاده از انواع مختلف بسته بندی‌ها، تنوع بالایی در حوزه تولید این محصولات وجود دارد. بسته بندی‌های مختلف در انواع کاغذی، مقوایی، پلاستیکی، نایلونی، آلومینیومی و حتی فلزی وجود دارند که رستوران‌ها و فست‌فودها برای بسته بندی غذاهای خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اگر غذای مشتری از جنس مواد خام مانند سالاد، سبزیجات، میوه و ... است، استفاده از ظروف پلاستیکی و نایلونی در بسته بندی سالاد یا میوه مشکل چندانی را به وجود نخواهد آورد؛ زیرا این مواد حرارتی ندارند و واکنشی با مواد غذایی نخواهند داد.

اما برای بسته بندی غذای گرم به هیچ عنوان نباید از بسته بندی پلاستیکی یا نایلونی استفاده کرد. ضمن اینکه جنس بسته بندی باید متناسب با محتویات غذا انتخاب شود؛ غذاهایی که دارای روغن بوده و یا آبکی هستند، نباید بسته بندی مقوایی داشته باشند؛ زیرا رطوبت و چربی مقوا را خیس کرده و باعث وارفتگی آن می‌شوند؛ این اتفاق هم ظاهر ناخوشایندی را به غذا خواهد داد و هم امکان حفاظت از آن توسط پیک تا رسیدن به دست مشتری را با دشواری روبرو می‌کند. 

در بسته بندی سیب زمینی سرخ شده یا بسته بندی سوخاری ها باید به بسته بندی توجه ویژه ای کرد. همینطور در بسته بندی مواد غذایی مانند سالاد که حفظ رطوبت مواد غذایی از اهمیت برخوردار است حفظ تازگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

3-3- تبلیغات خلاقانه و مؤثردر طراحی بسته بندی

بعد از اینکه خیالتان از بابت رعایت اصول بهداشتی در بسته بندی و جنس مناسب بسته بندی راحت شد، نوبت به برنامه‌ریزی اصولی و مفصل برای تبلیغات بسته بندی است! تبلیغات بر روی بسته بندی سفارشات غذایی برخلاف روش‌های دیگر تبلیغات برای مشتریان بسیار جذاب است و کمتر پیش می‌آید که افراد حتی یک نیم نگاه ساده نیز به نوشته‌های روی بسته بندی نیندازند.

برخی رستوران‌ها ترجیح می‌دهند سبک خاص خود را در بسته بندی داشته باشند؛ یعنی بسته بندی خاصی را انتخاب کنند که مشتریان قبلاً آن را هیچ کجا ندیده باشند. آن دسته از صاحبان رستوران و فست‌فود که به اهمیت تبلیغات بر روی بسته بندی مواد غذایی پی برده‌اند، حتی طراحی بسته بندی خلاقانه ای را به شرکت‌های تبلیغاتی سفارش می‌دهند تا برای آن‌ها ساخته شود.

اولین نکته در بسته بندی رستوران آن است که اطلاعات ضروری از مرکز توزیع کننده خود را در بر داشته باشد؛ این اطلاعات ضروری حداقل یک نام تجاری یا لوگو است و یک راه ارتباطی مانند شماره تلفن، آی دی صفحه اینستاگرامی، آی دی کانال تلگرامی و غیره. به‌هرحال مشتریان در صورتی که از شما راضی باشند، باید بتوانند مشخصاتی از شما را داشته باشند تا در دفعات بعدی غذا سفارش دهند. بهتر است برای جذاب‌تر شدن بسته بندی فست فود از تصاویر، طرح‌های گرافیکی و یا کارتونی استفاده کنید. استفاده از طرح انیمیشن‌هایی که برای همگان شناخته شده هستند نیز می‌تواند یک پیشنهاد جالب به نظر برسد.

3-4- بسته بندی کاربردی

کاربردی بودن بسته بندی به معنای آن است که اولاً بسته بندی غذا بتواند رسالت‌های اولیه خود مانند حفظ غذا و تبلیغات را با سربلندی انجام دهد؛ آن گاه استفاده‌های دیگری هم داشته باشد؛ برای مثال یکی از رستوران‌های ایرانی تصمیم گرفت که از شخصیت‌های محبوب عروسکی و کارتونی بر روی بسته‌های غذا که به مشتریانش تحویل می‌دهد استفاده کند؛ این جعبه های غذای رستوران به گونه‌ای طراحی شده بودند که ضمن داشتن جذابیت اولیه برای مشتریان، می‌توانستند پس از استفاده به عنوان یک وسیله دکوری نیز بر روی میز مورد استفاده قرار بگیرند.

بسته به نوع غذا، اینکه بسته بندی غذا برای داخل رستوران است یا اینکه بسته بندی غذای بیرون بر مورد توجه است، و یا اینکه بسته بندی برای غذای گرم استفاده می شود یا سرد، می بایست از طراحی بسته بندی مختلفی استفاده کرد. 

انجام خلاقیت‌هایی از این قبیل در جهت کاربردی بودن بسته بندی می‌تواند به شناخته شدن هرچه بیشتر رستوران یا فست فود و ایجاد وفاداری در مشتریان کمک زیادی نماید. البته در به‌کارگیری چنین ایده‌هایی در بسته بندی غذا باید به طیف مشتریان هم توجه داشت؛ زیرا برخی سفارشات برای محیط‌های رسمی و اداری هستند و نیاز به جعبه بسته بندی غذا متانسب با محبط آن داشته  و برخی دیگر برای مراسماتی مانند جشن تولد؛ به همین خاطر برای بسته بندی غذاها بهتر است به طیف مشتریان توجه کرد و طراحی بسته بندی غذا را با توجه به این موضوع انجام داد.

 

منابع: هر بسته بندی غذا یک بیلبورد تبلیغاتی تولید شده توسط پاپک | طراحی بسته بندی، بسته بندی غذا، بسته بندی غذای بیرون بر، بسته بندی غذای گرم، تبلیغات بر روی بسته بندی

0%