1397/09/26 در ساعت 13:31:00

بسته بندی مواد غذایی و شیرینی و آجیل

بسته بندی مواد غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شناخت انواع بسته بندی و ایده‌هایی برای استفاده، کارایی آن‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برد.

بسته بندی مواد غذایی و شیرینی و آجیل

همه چیز درباره بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی و شیرینی و آجیل، نکات و انواع آن

بسته‌بندی مواد غذایی و شیرینی و آجیل - Food-stuff-and-cookies-packaging 

بسته بندی مواد غذایی یکی از مهمترین عناصر در صنعت غذا است. حتی برخی مواقع ارزش بسته بندی برای خرید، بیشتر از خود مواد غذایی می‌شود و همه‌ی ما بارها و بارها با این قضیه روبرو شده‌ایم.

حین خرید مواد غذایی معمولا به چیزهایی توجه می‌کنید؟ رنگ و کیفیت مواد غذایی؟ اندازه و به صرفه بودن آن؟ یا بسته بندی و شکل و فرم آن؟ یا همه‌ی موارد؟

حاضرید مواد غذایی با بسته‌بندی پاره یا زشت و بی‌کیفیت خریداری کنید؟ مسلما خیر. همه‌ی ما در کنج ذهن خودمان به مسائل بهداشتی پایبند هستیم و در زندگی روزمره آن را دخیل می‌کنیم. بسته بندی مواد غذایی آن یکی از این موارد است.

بسته بندی مواد غذایی یکی از مهمترین عناصر در صنعت غذا است. حتی برخی مواقع ارزش بسته بندی برای خرید، بیشتر از خود مواد غذایی می‌شود و همه‌ی ما بارها و بارها با این قضیه روبرو شده‌ایم.

در مقاله‌ی پیش‌رو قصد داریم در مورد اهمیت بسته بندی مواد غذایی و علی الخصوص بسته بندی شیرینی و آجیل صحبت کنیم. سپس نکاتی را در مورد بسته بندی صحیح خواهیم گفت و در نهایت انواع بسته بندی شیرینی و آجیل را نام می‌بریم و نکاتی را در مورد هر کدام ارائه خواهیم داد.

 

پاپک، اختصاصی ترین بسته بندی های مورد نظر شما، از نیازسنجی، طراحی و اجرا را برعهده می گیرد. برای جزئیات بیشتر کلیک کنید.

 

عناوین و تیترها

  • اهمیت بسته بندی مواد غذایی
  • نکات مهم دربسته بندی شیرینی و آجیل
  • انواع بسته بندی شیرینی و آجیل و کاربرد آن‌ها
  • ایده‌هایی خلاقانه برای بسته‌ بندی

اهمیت بسته بندی مواد غذایی

سلامت ما و خانواده‌ی ما به طور مستقیم با کیفیت و بهداشتی بودن مواد غذایی گره خورده است و تاثیر آن‌ها را نمی‌توان انکار کرد. از گوشت و مرغ گرفته تا خشکبارها و قارچ‌ و شیرینیجات و آجیل‌ها، همه و همه مصرف روزانه‌ی ما را تشکیل می‌دهند و همه‌ی آن‌ها هم با بسته‌بندی‌های مخصوص به خود ارائه می‌شوند. کیفیت این بسته بندی مستقیما در کیفیت و بهداشتی بودن آن تاثیر دارد.

تصور کنید تمام این خوراکی‌ها بدون بسته بندی در بازار وجود داشتند. با این همه گرد و خاک و هوای آلوده و باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در هوا وجود دارد و بیماری‌های واگیردار و مواردی از این قبیل یقینا آشفته بازاری می‌شد که نمی‌توان تصورش کرد.

آلودگی‌های میکروبی و قارچی بسیار زیان‌بارند و فساد مواد غذایی که بدون بسته بندی مناسب هستند خیلی سریع تر از حالت عادی اتفاق می‌افتد و می‌تواند باعث مسمومیت‌های خطرناک و مرگبار شود. سالانه آمار زیادی از مرگ به دلیل مسمومیت غذایی منتشر می‌شود. نمی‌توان تمام این آمار را به بسته بندی مواد غذایی ربط داد اما بخشی از این آمار مطمئنا می‌تواند ناشی از کیفیت پایین و نامناسب بسته بندی مواد غذایی باشد.

بسته بندی مواد غذایی برای حمل راحت آن بسیار کاربردی است. شما می‌دانید به چه مقداری نیاز دارید و یک بسته خریداری می‌کنید و به راحتی آن را در کیف یا سبد خرید خود قرار می‌دهید و حتی اگر وسیله نقلیه شخصی هم نداشته باشید راحتی و حمل آن به مراتب ساده تر است. دیگر نگران این نیستید که شیره و ژله‌ی شیرینی ‌ها داخل کیف شما ریخته شود و با خیال راحت آن‌ها را حمل می‌کنید.

در مورد شیرینی ها قضیه بسیار حادتر است. تصور کنید می‌خواهید یک ردیف شیرینی خامه‌ای و یک ردیف شیرینی دانمارکی بخرید و آن‌ها را تا خانه حمل کنید. اگر واقعا بدون بسته‌بندی این کار انجام می‌شد چقدر سخت‌تر می‌شد. شیرینی‌ها حالت نرمی دارند و شیره و ژله دارند و بدون بسته‌ بندی امکان ندارد بشود آن‌ها را حتی استفاده کرد.

برخی دیگر از دلایل اهمیت بسته بندی مواد غذایی در ادامه آورده شده است.

  • کاهش ضایعات: مسلما بسته بندی عامل بسیار مهمی در میزان ضایعات و پرتی‌های مواد غذایی می‌باشد و یکی از هدف‌های مهم برای بسته بندی کاهش میزان ضایعات مواد غذایی است.
  • تشخیص بهتر: وقتی اجناس در یک بسته بندی مناسب و متمایز ارائه می‌شوند می‌توان راحت‌تر آن‌ها تشخیص داد و معمولا اسم و ویژگی‌های نوع مواد غذایی و یا اجناس مختلف روی آن نوشته می‌‌شود و خرید و فروش آن راحت‌تر انجام می‌شود.
  • استفاده راحت‌تر: با یک بسته بندی مناسب استفاده از مواد غذایی راحت‌تر می‌شود. می‌توانید به راحتی در داخل کابینت‌ها و یا یخچال قرار دهید و به سادگی از آن‌ها استفاده کنید. در حالتی که بدون بسته بندی مناسب باشد اصلا نمی‌توان جای مناسبی برای نگهداری از آن‌ها پیدا کرد.
  • درج نام برند: در دنیای امروز محصولات با برندشان شناخته می‌شوند. مواد غذایی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و معمولا اسم و مشخصات و شعار و برند روی بسته بندی درج می‌شود و از این بابت بسیار مهم می‌باشد که یک برند مناسب‌ترین بسته بندی را برای محصولات خود انتخاب کند تا در جذب مشتری موفق باشد.
  • بازاریابی، حمل و نقل، فروش: بسته بندی برای ما مهم است. اگر بگوییم عقل همه‌ی ما در چشم ماست هم زیاد بیراه نگفته‌ایم. مسلما با یک بسته بندی بهتر میزان فروش بیشتر می‌شود و اجناس راحت‌تر به فروش می‌رسند. همچنین حمل و نقل مواد غذایی در حالت عمده و در حجم زیاد نیز با استفاده از بسته بندی راحت‌تر صورت می‌گیرد.

 

نکات مهم در بسته بندی شیرینی جات و آجیل‌ها

حالا که می‌دانید اهمیت بسته بندی مواد غذایی تا چه حد جدی و مهم می‌باشد باید بدانید که تمام موارد گفته شده در موردبسته بندی شیرینی نیز صدق می‌کند و حتی اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند. چرا که شیرینی ها خیلی زود خشک و سفت و  به قول معروف کهنه می‌شوند  استفاده از آن‌ها بعد از 3 یا 4 روز عملا امکان پذیر نیست. تازه اگر در معرض هوا قرار بگیرند خیلی زودتر هم خشک و بلااستفاده می‌شوند.

بنابراین بسته بندی شیرینی جات از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اهمیت بسته‌بندی آجیل‌ها هم به منظور استفاده بهتر و مناسب‌تر و حفاظت از آن و موارد بهداشتی صورت می‌گیرد. در بسته بندی شیرینی و آجیل نکات مهمی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • برای هر نوع از شیرینی بسته بندی خاص خود را باید اعمال کرد. برای شیرینی‌های کوچک نظیر ریزخامه، راحت‌الحلقوم و شیرینی‌هایی از این دست باید بسته‌بندی مینیمال و مطابق با آن‌ها را استفاده کرد.
  • در برخی مواقع نیاز دارید که شیرینی‌ها را به صورت چندلایه و یا چند طبقه قرار دهید و از این جهت باید بسته‌بندی شیرینی‌ها کاملا متفاوت باشد. برخی از جعبه‌ها حالت چندطبقه بدون فشار به شیرینی را برای شما فراهم می‌کنند که بسیار جالب توجه می‌باشند.
  • در بسته بندی آجیل‌ و شیرینی معمولا از نایلون سلفون شفاف برای بهتر دیده شدن اجزای داخل بسته بندی استفاده می شود. این کار به افراد کمک می‌کنند تا راحت‌تر انتخاب کنند و بدون دردسر از آن‌ها استفاده کنند.
  • نکته‌ی مهم بعدی در مورد شیرینی‌های نسبتا با حجم زیاد می‌باشد. این شیرینی‌ها معمولا در جعبه‌هایی با حجم بزرگتر قرار داده می‌شوند. قنادی‌ها معمولا از این بسته‌بندی جعبه‌ای استفاده می‌کنند. این بسته‌بندی‌ها در اندازه‌های مختلف نیم کیلویی، یک کیلویی و یک و نیم کیلویی و دوکیلویی موجود می‌باشند.
  • در کارخانه‌های تولیدی معمولا بسته‌بندی شیرینی‌ ها و کیک‌ها با دستگاه‌های مخصوص بسته‌بندی انجام می‌شود. معمولا برای شیرینی‌ها و کوکی‌ها یا کلوچه‌ها از نایلون مخصوص بسته بندی که با حرارت به هم چسبانده می‌شود استفاده می‌شود.
  • بسته‌بندی‌هایی که با استفاده از کارتون‌های دولایه و یا تک لایه انجام می‌شود معمولا برای نگهداری در مدت طولانی تری استفاده می‌شود. کارتون‌های مقوایی دولایه چون ضخامت بیشتری دارند دوام و مقاومت خیلی بالاتری دارند و از این نظر بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند.
  • زیبایی بسته‌بندی به هیچوجه نباید فراموش شود. بسته‌بندی زیبا ضامن بیشتر دیده‌ شدن محصول و خرید و فروش بیشتر آن است. در بسته‌بندی‌هایی نظیر نقل و حلوا و یا گز و شکلات‌ها و کیک شکلاتی و ... باید برای تنوع بیشتر از رنگ‌ها و بسته‌بندی‌های جذابتر استفاده کنید تا برای همه و مخصوصا کودکان و نوجوانان جذابیت ویژه داشته باشند.

 

پاپک، برای دریافت نمونه های بسته بندی و یا لیوان کلیک کنید.

 

انواع بسته بندی شیرینی و آجیل

بسته بندی شیرینی -

حالا که می‌دانید اهمیت بسته بندی مواد غذایی تا چه حد جدی و مهم می‌باشد باید بدانید که تمام موارد گفته شده در مورد بسته بندی شیرینی نیز صدق می‌کند و حتی اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

شیرینی‌های خوشمزه چگونه و معمولا در چه طرح‌هایی بسته‌بندی می‌شوند؟ بسته بندی شیرینی و آجیل با توجه نوع شیرینی‌ها و زمان لازم برای نگهداری و مواردی از این دست انجام می‌شود.

به طور کلی صنعت بسته‌بندی در حال حاضر روز به روز پیشرفت می‌کند و ایده‌های تازه‌تری هم برای ماندگاری و دوام مواد غذایی و هم کیفیت و زیبایی ارائه می‌شوند که در نوع خود بسیار جالب توجه هستند.

در ادامه به انواع بسته بندی برای شیرینی و آجیل خواهیم پرداخت.

بسته‌بندی شفاف پلاستیکی

همه‌ی ما این نوع بسته‌بندی‌ها را در انواع مختلف و در طرح‌های مختلف دیده‌ایم. معمولا برای شیرینی‌های طرح دایره‌ای از پلاستیک استوانه‌ای استفاده می‌شود. این پلاستیک‌ها معمولا در دو حالت سفت و نیمه سفت وجود دارند. برای بسته بندی شیرینی در حالت ردیفی هم از پلاستیک‌ها با قالب مشخص استفاده می‌شود. اندازه‌ی این بسته بندی با توجه به نوع کاربرد آن‌ها از تعداد یک عددی تا بسته‌بندی 15 عددی نیز موجود می‌باشند.

بسته‌بندی پلاستیکی در برابر نفوذ آب و حرارت مقاومت بالایی دارد. خراب شدن مواد غذایی نیز از روی آن کاملا مشخص است. بسته‌بندی نیمه شفاف هم که در برخی کارخانجات تولید می‌شود و توسط شرکت‌های زیادی استفاده می‌شود اما به اندازه‌ی بسته‌ بندی شفاف خواهان ندارد.

کیت بسته بندی

کیت یا جعبه بسته بندی مورد بعدی می‌باشد. احتمالا شما هم با بسته‌های کاغذی یا مقوایی مواجه شده‌اید که بخشی از آن نایلون یا پلاستیک شفاف تا قسمتی از محتویات داخل آن دیده شود. در این بسته‌بندی ها معمولا در دو حالت پلمپ و یا با قابلیت باز و بسته شدن وجود دارد. از این بسته‌بندی برای شیرینی‌های کوچک و بیسکوییت‌ها استفاده می‌شود. برای بسته بندی آجیل نیز از این نوع کیت وجود دارد.

بسته بندی مقوایی

کارتون‌های مقوایی بیشترین میزان استفاده را در صنعتبسته بندی مواد غذایی دارد. در بسته بندی شیرینی هم می‌توان این فراوانی را به وضوح مشاهد کرد. این بسته بندی معمولا یا به صورتی می‌باشد که در آن جدا می‌شود و یا به صورت در متصل موجود می‌باشند. در قنادی‌ها بیشتر از نوع اول استفاده می‌شود. این بسته‌‌بندی‌ها تنوع رنگ بسیار بالایی دارند و شکل و طرح‌های گوناگون آن در بازار وجود دارند.

یکی از معایبی که برای این بسته‌بندی مقوایی نام برده می‌شود این است که امکان دیدن شیرینی‌ها  و مواد غذایی داخل آن وجود ندارد. در ضمن در برابر رطوبت مقاومت خوبی ندارند و آب می‌تواند به راحتی به داخل آن‌ها نفوذ کند و باعث خراب شدن و یا فساد مواد غذایی شود. از مزایای این بسته‌بندی هم می‌توان به محافظت کامل از نور خورشید و اشعه‌های گرمایی می‌باشد. از طرفی حمل و نقل بسته‌های مقوایی راحت‌تر است و بسیار رایج می‌باشد. در کشور ما استفاده از این نوع بسته‌بندی هنوز هم رواج دارد.

بسته‌بندی تکی و چند تایی

شاید تیتر موضوع مقداری گمراه کننده باشد. برای بسته بندی شیرینی می‌توان از نوع بسته‌بندی تکی هم استفاده کرد. برخی شیرینی‌ها به این صورت به فروش می‌رسند. همه‌ی ما کیک یزدی را می‌شناسیم. این کیک معمولا بسته‌ بندی خاصی ندارد و به صورت باز به فروش می‌رسد. اما برای محافظت بهتر آن معمولا از قالب‌هایی تکی با یک لایه سلفون یا حالت دردار آن استفاده می‌شود و از این نظر می‌تواند کیفیت کیک یزدی را تا مدت زیادی حفظ کند.

برخی بسته‌بندی‌ها به صورت چندتایی نیز می‌باشند. یعنی در یک قالب خاص تعداد 6 تایی یا 9 تایی و یه حتی 3 تایی از یک شیرینی هر کدام در جای مشخص خود قرار می‌گیرند. این قالب‌ها معمولا از پلاستیک ساخته می‌شوند و روی آن با نایلون یا سلفون و پلاستیک پوشانده می‌شود، البته نوع مقوایی آن‌ها نیز وجود دارد. قیمت این نوع بسته‌بندی نسبت به سایر انواع بسته‌بندی بیشتر است. شهرهایی که سوغاتی شیرینی دارند نظیر نقل و یا حلوای ارومیه معمولا از این بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

بسته بندی برای آجیل ، مقوایی یا نایلونی

برای آجیل بسته‌بندی خاصی وجود ندارد. گستردگی آن‌ها به اندازه‌ی بسته بندی شیرینی نیست. اما آجیل‌ها معمولا در انواع نایلونی یا کیسه‌ای وجود دارند. بسته‌بندی کیسه‌ای آن‌‌ها بیشتر از سایر انواع می‌باشد. این بسته بندی بیشتر برای جلوگیری از خراب شدن و حفظ بو و ماندگاری آن‌ها می‌باشد. معمولا برخی آجیل‌‌ها اگر در معرض هوا قرار بگیرند پس از مدتی مزه‌ِ‌ی خود را از دست می‌دهند و به نوعی خراب می‌شوند. در حالی که این بسته‌بندی فلزی میزان دسترسی هوا به آجیل‌ها را کمتر می‌کند. آجیل‌هایی مثل بادام زمینی نمی‌توانند زیاد دوام بیاورند و بهتر است در بسته‌بندی ارائه شوند.

 

ایده‌های خلاقانه برای بسته‌ بندی شیرینی

بسته بندی مواد غذایی و مخصوصا شیرینی همواره با خلاقیت همراه بوده است. بسیاری از بسته‌بندی‌ها برای مواد غذایی آن‌ها را تبدیل به یک برند کرده‌اند. این ایده‌های خلاقانه‌ را می توانید در منزل نیز انجام دهید و به راحتی آن‌ها را اجرایی کنید.

ایده اول:

معمولا برای جدا کردن شیرینی‌ها هیچ ایده‌ای نداریم و نمی‌دانیم چگونه آن‌ها را بسته‌بندی کنیم تا با هم نچسبند و خرد نشوند. برای این کار می‌توانید به راحتی از یک کاغذ نچسب داخل بسته‌بندی مقوایی استفاده کنید. می‌توانید شیرینی‌ها را به صورت یک لایه قرار دهید و کاغذ نچسب را روی آن قرار دهید و شیرینی‌های بعدی را بچینید. با این کار می‌توانید تا 3 طبقه هم شیرینی‌ها را به صورت لایه‌ای بچینید.

ایده‌هایی برای بسته بندی شیرینی

در کارخانه‌های تولیدی معمولا بسته‌بندی شیرینی‌ ها و کیک‌ها با دستگاه‌های مخصوص بسته‌بندی انجام می‌شود. معمولا برای شیرینی‌ها و کوکی‌ها یا کلوچه‌ها از نایلون مخصوص بسته بندی که با حرارت به هم چسبانده می‌شود استفاده می‌شود.

ایده دوم:

برای بستن در بسته بندی مقوایی یا سبد مقوایی از چسب استفاده نکنید. پیشنهاد ما استفاده از خلال دندان یا خلال بزرگتر است. می‌توانید در گوشه‌های کاغذ مقوایی بسته‌بندی شده با خلال یک سوراخ بزنید و خلال را از داخل آن رد کنید.

ایده سوم:

برای طراحی بسته بندی شیرینی جات و مواد غذایی لازم نیست حتما روی بسته‌بندی اطلاعات آن را درج کنید. می‌توانید یک روبان کاغذی حاوی اطلاعات مهم در مورد محتویات بسته بندی بنویسید و پرینت بگیرید و با چسب مایع دور بسته‌بندی بپیچید. تا هم در بسته بندی باز نشود و هم مشتریان و افرادی که برای آن‌ها بسته بندی می‌کنید راحت‌تر محصول را خریداری کنند.

ایده چهارم:

اگر از بسته‌بندی‌های نایلونی و پلاستیکی استفاده می‌کنید و دوست دارید لوگو و نام برند خود را روی آن بزنید می‌توانید از استیکر‌ها استفاده کنید. استیکرها یا برچسب‌هایی که حالت چسبی در پشت آن‌ها وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را با سلیقه خودتان طراحی کنید و در تعداد بالا سفارش بدهید تا روی تمام محصولات خود آن‌ها را بچسبانید.

 

نتیجه گیری

بسته‌ بندی ضامن دوام و ماندگاری مواد غذایی است. اگر قصد دارید مواد غذایی و یا شیرینی و آجیل‌های خود را بسته بندی کنید. می‌توانید تعداد موردنظر خود را سفارش دهید و با استفاده از ایده‌هایی ساده مواد غذایی و محصولات خود را تبدیل به یک کالای تجاری با برند اختصاصی خود کنید.

قیمت بسته بندی مواد غذایی زیاد نیست و اگر در تعداد بالا خریداری کنید می‌توانید با قیمت نسبتا کمتری هم خریداری کنید تا به صرفه‌تر باشد. در هر صورت از اهمیت بسته‌بندی برای محصولات غذایی و مخصوصا شیرینی و آجیل غافل نشوید و اگر در این حوزه فعالیت دارید و کسب و کاری مرتبط دارید باید نهایت دقت  و حساسیت را در این مورد به خرج بدهید تا نتیجه بهتری از آن بگیرید.

 

پاپک، برای دریافت نمونه های بسته بندی و یا لیوان کلیک کنید.​​​​​​​

 

0%